Om Klubben

...

Motorklubben Tändstiftet är en av Sveriges äldsta speedwayklubbar. Klubben bildades 1924. Vårt 500cc-lag Gnistorna gick upp i allsvenskan 2011. 2012 gick laget till slutspel i allsvenskan och 2013 blev Gnistorna trea i denna serie. 2014 vann vi serien men åkte ut i semifinalen med ynka 2 poäng. 2015 blev ett kämpigt år både sportsligt och ekonomiskt.... En sista plats i serien blev resultatet.

Malmö motorstadion invigdes 1974 och är den enda speedwaybanan i Skåne. 1976 började MK Tändstiftet att använda banan. Malmö motorstadion har en yttre och inre bana. Den inre banan invigdes 1978 och där kör vi 80cc. 1996 gjordes banan om för att göra den mer teknikfordrande och säkrare.

Klubben har en lång och skiftande historia, den bildades redan 1924 och har varit verksam inom de flesta varianter av motorsport. 1974 invigdes Malmö Motorstadion och därefter har huvudinriktningen varit speedway och klubbens ambition är att endast verka inom denna gren av motorsport.

Vårt läge på kartan är både till fördel och nackdel. Fördelarna är att vår säsong är längre än för övriga banor i Sverige, vilket utnyttjas av nordligare klubbar under våren för träningsläger. Nackdelarna är att vi har långa resvägar till banorna i övriga Sverige. Däremot har danska klubbar nära till oss och kommer ofta hit och tränar.

En av våra ambitioner är att ha en god och trivsam klubbanda där alla känner sig välkomna.

Vi arbetar också med att i vår barn- och ungdomsverksamhet ha välutbildade och anpassade ungdomsledare som på ett ansvarsfullt sätt utbildar och skolar in ungdomar till goda och framgångsrika idrottsutövare i vår sport.

Dessa ledare stöttar och leder våra ungdomar till framgång och utveckling.

Att välutbildade ungdomar kan gå vidare och så småningom bilda stommen i vårt A-lag i 500cc klassen.

För att uppfylla våra ambitioner måste vår ekonomi fortsätta att vara stabil och ha en tillväxt. Detta sker genom ett stort engagemang från alla klubbmedlemmar.

Klubben har dessutom en väl fungerande veteransektion som utövar sporten i veteranform samt arrangerar trevliga träffar.



Vår historia


Motorklubben Tändstiftets Historia, författad av Lars Hågeman

Förkrigstiden

Motorklubben Tändstiftet grundades 1924 på initiativ av Axel Löfström och Bert Browall.

De första åren arrangerade klubben tillförlitlighetstävlingar runt om i Skåne.


1928 arrangerades en av de första ”speedwaytävlingarna” i Sverige på Limhamns Idrottsplats.
Rakbaneloppen i Bedinge (nuvarande Beddingestrand) kördes 1929, 1930 och 1931 och lockade som mest en storpublik med 15.000 åskådare år 1930.
Rundbaneloppen fortsatte i Limhamn och på Jägersro och t.o.m. en isracingtävling arrangerades på Ringsjön.


Arlövepoken

Under kriget var klubben vilande, men 1946 återupptogs tävlandet på Arlövs Idrottsplats. Publikintresset var enormt och 10.000 åskådare var ingen ovanlighet.Gräddan av den nordiska eliten deltog vid tävlingarna och 1950 gjorde Wembley Lions ( Englands landslag) med världsmästaren Fred Williams ett gästspel.Trots regn drog tävlingen, som engelsmännen vann, 12.000 åskådare.

Under Arlövepoken fostrade MK Tändstiftet många goda förare, John Möller, Enar Persson och Allan ”Poppe” Nilsson för att nämna några.

Efter ett ihärdigt regnande bojkottades SM kvalet 1954 av förarna, trots domarens och arrangörens uppfattning att det gick att köra. Samma år utgick kontraktet för Arlövsbanan, och ingen ersättningsbana fanns att uppbringa, varför det beslutades att lägga klubben i ”träda”.


Husieepoken

1973 stod den nya anläggningen i Husie klar och den disponerades de första åren av SMK Malmö (Hjälmarna). 1976 aktiverades MK Tändstiftet åter och under några år fanns två speedwaylag i Malmö.

MK Tändstiftet blev den överlevande klubben, kanske beroende på ungdomssatsningen, t.ex Speedwayskolan i samarbete med tidningen Arbetet. Knatteverksamheten producerade många duktiga förare bl.a. med följande guldmedaljörer i Ungdoms-SM (80cc):

1979 Per Pedersen, 1986 och 1987 Andreas Bruce, 1998 Mattias Nilsson.
Lars Rosberg, också en produkt av knatteversamheten, blev svensk juniormästare (500cc) 1979 men då för Lejonen.
Under 1980-talet arrangerades ett antal högklassiga stjärngalor, med bl.a. Anders Michanek, Ole Olsen, Bruce Penhall, Peter Collins, Erik Gundersen, Per Jonsson, Tony Rickardsson för att bara nämna världsmästarna.

Under denna tid körde klubben i de lägre divisionerna med varierande resultat. Man hade även ett knattelag, ibland tillsammans med en annan klubb. Även under 90-talet kämpade man på i de lägre divisionerna, ibland förstärkta med förare från Polen eller Danmark.
För att stärka ekonomin hyrdes banan ut till andra klubbar, som därigenom kunde starta säsongen tidigare, eftersom vår bana var körbar, ofta redan innan påsk. Även "prova pä"med s.k. slidingcyklar gav välkommmet klirr i klubbkassan, liksom naturligtvis vår cafeteria.
Trots alla ansträngningar ville speedwayintresset inte lyfta och det publika intresset var i botten i början av milleniet.
2007 fick klubben en ny ordförande som fick kommunen att fräscha upp anläggningen och banan försågs med luftstaket och ny belysning. Med sponsorers hjälp värvades ett konkurenskraftigt lag som 2011 var redo för Allsvenskan. Med Mikael Max som lagpappa och inlånade elitserieförare som Peter Ljung, David Ruud m.fl. kompletterade med våra egna talanger Mattias Thörnblom och Mattias Nilsson gick inget motståndarlag säkert på Husie Motorstadion. 2012 värvades den 17-årige polske talangen Bartosz Zmarzlik, och något år senare den blivande juniorvärldsmästaren Max Fricke från Australien.
Speedwayfans i Malmö med omnejd fick uppleva några härliga år, innan den ekonomiska verkligheten slog bakut och laget fick läggas ner 2016.


Klicka på knappen för att se de historiska tävlingstabellerna.

Tävlingstabeller!